czwartek, 25 lipca 2013

Feedback czyli informacja zwrotna



Feedback tak zwana informacja zwrotna jest jednym z narzędzi coachingowych. Bardzo przydatne narzędzie podczas rozmów ewaluacyjnych w pracy, a także i rozmów coachingowych. Ale nie tylko!
Na co dzień także komunikując się z innymi przekazujemy informacje zwrotną. 


Do czego służy “feedback”?
Dobry feedback (informacja zwrotna) służy do poprawy zachowań, ulepszenia sytuacji. Nie służy on oskarżaniu, ale wbrew przeciwnie ma na celu pomoc. Może on pobudzić,  zmotywować osobę do działania jeśli udzielony jest poprawnie.

Jak to robić dobrze?
1. Na samym początku istotne jest, żeby zapytać się, czy osoba sobie życzy tego. Feedback udziela się na osobności.
2.Po pierwsze pamiętać należy, że komentujemy zachowanie, a nie osobę. Warto to zaznaczyć.
3. Odnieś się do konkretnego jednego przykładu np. “wczoraj podczas spotkania zauważyłam, że Twoja postawa ciała, język ciała mówił o tym, że momentami nie jesteś z nami”.  Bądź konkretny.
4. Kolejnie zaznacz co to powoduje, na co wpływa. Przykładowo: “ ja myślę, że takie zachowanie sprawiło przykrość, czy mogło zlekceważyć kolegę, który przygotował dla nas prezentacje i może nie odważyć się więcej..”. Nie oceniaj.... używaj określenia “ja”. Unikaj słowa “Ty....” np. “Ty zlekceważyłeś...”.
4. Magiczny moment ciszy, poczekaj na reakcje, komentarz osoby, która odbiera tą informacje. Zarezerwuj sobie troszkę czasu na to, aby osoba swobodnie mogła wyrazić swoje zdanie.
5. Na koniec możesz zapytać, czy życzy sobie porad z Twojej strony, które mogłyby ulepszyć sytuacje na przyszłość. Możesz podać 1- 2 przykłady, ale nie za dużo, aby osoba sama się także zastanowiła nad najlepszymi dla siebie rozwiązaniami. Feedback ma pobudzić do myślenia, działania.
Niekiedy zdarza się, że feedback jest zbyt negatywny. Uważaj na to, aby nie zrobić tego. Przeplataj pozytywne aspekty, to co się Tobie podoba, a także, to jak bardzo cenisz tą osobę.
Wtedy zwiększa się szansa na to, że osoba zostanie zmotywowana, a nie zasmuci się i zrazi.

Uwaga co jest ważne!
Ty sam możesz szukać takiej informacji zwrotnej od swoich kolegów z pracy, ze studiów, znajomych. Niekoniecznie należy czekać w pracy na spotkanie z szefem, ale można być proaktywnym.
Pomoże to Tobie poznać siebie z perspektywy innych ludzi, a także da szanse na własny rozwój. 
Powodzenia!

2 komentarze:

  1. Słusznie zauważyłaś, że często komentujemy osobę a nie jej zachowanie : )
    Zgadzam się Zbyszek:)

    OdpowiedzUsuń